لزوم استفاده از پژوهشهای دانشگاهی برای توسعه صنایع پایین‌ دستی پتروشیمی

news-oil

news-oilبه گزارش صنعت نیوز، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: پژوهش‌های دانشگاهی درباره نحوه تولید در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی باید شتاب گیرد و با مدیریت تکنولوژی و طراحی دانش‌مدار فرآیندها می‌توان به سمت افزایش ارزش‌افزوده صنعت پتروشیمی در داخل کشور حرکت کرد.

علی مروی خواستار شناخت دقیق و کافی از زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی و تکمیل آن در ایران شد و افزود: مشکل اصلی این صنعت عدم شناخت دقیق و کافی از زنجیره ارزش و تکمیل آن در کشور و همین‌طور سرمایه‌گذاری مشخص در آن است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: با مدیریت تکنولوژی و طراحی دانش‌مدار فرآیندها می‌توان به سمت افزایش ارزش‌افزوده مواد پتروشیمی در داخل کشور حرکت جدیدی را آغاز کرد .

این نماینده مجلس نهم، یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه را تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در تولید محصولات صنایع تکمیلی از طریق ارائه تسهیلات بانکی دانست و گفت: البته مهم‌ترین مسئله در این صنعت امکان تأمین خوراک، نرخ بازگشت سرمایه و پیش‌بینی بازار آینده است که دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه نظارت عالیه را داشته باشند و پس از تائید، موانع سرمایه‌گذاری را رفع کنند و بانک‌ها از تولید پایدار و مولد حمایت کنند.

رئیس کمیسیون انرژی گفت: پژوهش‌های دانشگاهی راجع به مسائل تولید در صنایع پایین‌دستی باید شتاب گیرد.

مروی، مواردی همچون سرمایه‌بری کمتر، اشتغال‌زایی، ارزش‌افزوده بیشتر، تنوع بیشتر محصولات تولیدی و صادراتی و مخاطرات کمتر نسبت به صنایع بالادستی را از مزیتهای توسعه در این بخش دانست.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی، توسعه در صنایع پتروشیمی را در گرو برنامه جامع دانست و گفت: نقشه راه باید در این زمینه تدوین شود تا مسیر حرکت برای همه به‌خصوص سرمایه‌گذاران مشخص شود.

وی در آخر با اشاره تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوصی سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: باید ستاد اقتصاد مقاومتی در پتروشیمی با ترکیبی از مسئولان وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری و مجلس تشکیل شود و به‌صورت جدی موانع سرمایه‌گذاری و توسعه پتروشیمی را در راستای این سیاست‌ها رفع کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *